Anton Frydensberg-Billing

Model arb.

Turen til NZ

Tilbage til familiesiden

Jeg hedder Anton og er 8 år gammel. Jeg går i 3. klasse på Pilegårdsskolen i Tårnby ved København.

Jeg skriver dagbog her, mens jeg er med min familie i New Zealand i 2 måneder.

10/11 I dag var vi ude i byen. Det var sjovt. Vi var inde i en All Blacks butik, vi fik en T-shirt. Så kørte vi tilbage til skolen, fordi jeg havde levet en legeaftale med en der hed Leon, hjemme hos ham. Før vi gik fra skolen sloges vi. Det var også sjovt. Da jeg kom hjem til Leon. Vi hoppede på trampolin. Det gjorde vi hele tiden. Det var sjovt. Han var vegetar.

9/11 Vi stod tidligt op fordi vi skulle i skole. Det var spændende og sjovt. Vi havde matematik og dansk. Det var svært at forstå hvad de sagde. Men jeg klarede det godt og fik to gode venner. De var gode til at lege. Jeg lærte dem at tale dansk. Da vi kom hjem skulle vi have mad, det var burgere og det smagte godt. Vi spillede også puslespillet. Det var også sjovt, og så skulle vi i seng

8/11 Vi begyndte på et puslespil der er på 1000 brikker og er om ringenes herre. Vi kørte kl… til svømmehallen. Der var et sindsygt vildt bølgebassin og lige ved siden af det var en rigtig hård strøm. Der var selvfølgelig også to rutchebaner. De var ca. 250 m lange. Der var også et børnebassin. Når vi kom hjem fra svømmehallen skulle vi have laks til aftensmad.

7/11 I dag kørte vi til Dunedin. Det er et rigtig fint hus syntes vi. På vejen til Dunedin så vi sæler og søløver. Der var også vældige klipper, som på engelsk hedder nuggets. Da vi kom frem til huset så vi videoer på computeren.

6/11 I dag har vi kørt i mange timer. På turen kom vi så langt væk fra Danmark, som man kunne komme. Og så søløver på stranden. Vi kom også til et rigtigt stort vandfald. Så kom vi til byen hvor vi skulle hvor vi skulle sove for en nat. Og så køre vi til Dunedin, hvor vi skal sove i 6 dage.

5/11 Vi stod tidligt op. Vi var hjemme og spille kort. Det var rigtigt koldt, vi to sad foran radiatoren. Og så var vi i biografen. Klokken 2 var vi ude og se lysende orme i en grotte. Den var 7 km lang, men vi gik kun 250 m ind. Den var mørk og der var en stor flod og mange vandfald.

Dag 12: I dag var det rigtigt godt vejr. Så kom vi til hytten vi skulle sove i. I hytten var der to Maori kvinder, der passede hytten. Der var allerede 4 andre mennesker, dem fulgtes vi med resten af turen.

Dag 11: I dag er vi det sted hvor vi skal sejle kano fra. Der var så meget strøm at vi missede det første sted. Jeg skal til at spise og det er rigtig sjovt og farligt, men også spændende, i hvert fald rigtigt sjovt.

Dag 10: I dag blev vi fragtet rundt, vi skulle køre med bil og bus hele dagen. Vi kom til en bjergby hvor vi skulle bo indtil vi skulle sejle i kano.

Dag 9: I dag var vi ude og se New Zealands farligste strand. Vi fik en ordentlig stor burger og milkshake til. Nu skal vi i seng.

Dag 8: Jeg har glemt at skrive, undskyld Gitte. Nu må jeg hellere til at komme i gang. Vi var ude og se rigtigt, rigtigt, rigtigt varmt så i slet ikke kan fatte det, så vildt er det. Det var grønt og der var rigtig mange forskellige vulkan kratere. Vi var også ude og se varmt mudder og det boblede rigtigt højt. Vi blev ramt af mudder. Der gik lang tid, men jeg glædede mig til vi skulle til maori fest. Det var rigtig sjovt. Vi så deres krigsdans. De var sjove.

Dag 7: I dag var vi oppe på en vulkan. Den var ikke aktv, vi vidste det fordi at der var træer i krateret, derfor kunne den ikke være aktiv og gå i udbrud. Der var i hvert fald meget lille chance for at gå i udbrud. Den hedder Mt. Maunganui. Det var rigtigt rigtigt  sjovt og det har også været meget spændende og farligt. Der var for eksempel rigtig langt ned, men der var også en rigtig lang sti. Men det var også rigtig sjovt, jeg ville ønske at du var der samen med mig. Vi var også ude i to forskellige byer. Nu har vi prøvet at få New Zealandske burgere, og det var hjemmelavede burgere. Og vi har også prøvet at få en burger på Woddys, hedder det. Og den smagte rigtig godt. Det gjorde den anden også. Nu skal vi til at sove og nede i Danmark er det ved at være morgen. Jeg glæder mig meget til I kan se det jeg skriver. Jeg savner jer alle sammen, nu skal vi i seng.

Dag 6:Vi er nået frem til det nye motel og jeg syntes allerede at det er rigtig sjovt. Der er spabad og det er rigtig varmt og man kan få bobler i vandet. Der er også noget giftigt, men det renser vandet. Det er også et rigtigt godt legested syntes mig og min lillebror Niklas. Det er også meget hyggeligt. Vi sidder og se rugby VM 2011. New Zealands hold hedder ”All Blacks”. Det er rigtig rigtig godt er det.Det kan du tro. De skal spille lige nu, jeg glæder mig. De har lige danset en krigs dans, nu spiller de. Det er rigtig spændende. En af spillerne hedder noget rigtig langt, han var tæt på at lave en touchdown.

Dag 5: I dag så vi et rigtigt stort vandfald. Det var også rigtig sjovt, vi var også ude og se nogen 500 og 2000 år gamle træer og de hedder Kauri. Snart skal vi ud og besøge nogen Maurier, man skal have en gave med til dem. Hvis man ikke har nogen gaver med til mayrierne, vil de ikke være venner med en og de smider en ud af huset. –vi var næsten ude på en øi havet. Der var en km. Ud til øen, der var 100m tilbage, så gik vi tilbage vi var helt våde. Det her er vores sidste dag på motellet, så skal vi videre til et andet motel. Der er spabad i haven. Jeg glæder mig. Vi var også i grotter med lysende orme, vi fandt én orm. Vi ledte i 3 grotter. Det var også meget sjovt, der var vand hele tiden.

Dag 4: I dag var vi i badeland. Det var rigtig sjovt. Vi var der fra eftermiddagen til aftenen kl. halv seks. Jeg syntes at det her hotel er luksus, men det ville have hjulpet hvis der var et spabad i haven. Vidste i godt at der er palmer i New Zealand? Der ligger en strand tæt på vores hus. Det er aften og i morgen trækker vandet sig så meget tilbage at vi kan gå ud til en ø ude i vandet, det ligner det sted hvor Narnia er optaget.

Dag 3: Vi skal til at køre afsted til et nyt hotel. Det ligger tæt på byen. Vi skal nord på vi for vores … hytte. Det bliver rigtigt sjovt. Jeg ville ønske at du kunne komme med på vores eventyr. Jeg har talt med min farmor på Skype på computeren i fortiden, vi er i fremtiden. Lige nu er det torsdag morgen.

Dag 1: I dag var vi oppe og flyve færdig. Nu ligger vi på et hotel i Auckland. Det er den første morgen og vi får kage og the til morgenmad, fordi vi ikke har andet. Vi hygger os.

Denne side redigeres af Lena Frydensberg-Holm, der kan kontaktes på mail lenafrydensbergholm@hotmail.com